teisipäev, 27. aprill 2010

Nailonilooja suured eesmärgid

Kunagi arvasin ma millegipärast, et USA keemiagigandi Du Ponti, kes on muuhulgas ka nailoni looja, tegevjuht Ellen Kullman (siis oli ta veel üks asepresidentidest) võib olla Eesti päritoluga. Kontrollimisel selgus, et nii see siiski ei ole ning tegemist on hoopis Iiri juurtega ameeriklannaga.

Kui USA üks väärikamaid ettevõtteid 2008. aasta septembri lõpus teatas, et uuest aastast saab tegevjuhiks Kullman, reageeris aktsia hind sellele 1,5protsendilise langusega 45,39 dollarini. Tänaseks on väärtpaber odavnenud veel viie dollari võrra ehk 11 protsenti. Ka kaugem ajalugu pole DuPonti investoritele suurt õnne toonud.

Aktsia viimase 25 aasta kogutootlus (aktsia hind pluss dividendid) on 9,45 protsenti aastas, kirjutab ajakiri Fortune. Esmapilgul paistab tegemist olevat üsna kenakese numbriga, aga see on tagantpoolt kolmas tulemus Fortune 500 kuuluvate ettevõtete hulgas. Tahapoole jäävad vaid Motorola ning Eastman Kodak. Tootlus pole parem ka 5, 10, 15 ega ka 20 aasta lõikes, kirjutab majandusajakiri. Suurima kogutootlusega aktsia (16,5 protsenti aastas) on farmaatsiagigant Johnson & Johnson.

Möödunud novembri alguses tegi Kullman aga julge avalduse. Kohtumisel analüütikute ja investoritega kinnitas juht, et loodab aastatel 2010 kuni 2012 kasvatada kasumit aktsia kohta vähemalt 20 protsenti aastas. See aga teeks ülejärgmise aasta kasumiks 3,32 dollarit aktsia kohta (2009. aasta kasum oli 1,92 dollarit).

Asutatud 1802. aastal Delawares (seega ei asu ettevõtte peakorter selles osariigis mitte maksude optimeerimise pärast), kasvas ettevõte oma esimese sajandi jooksul peamiselt tänu püssirohule. Järgmisel sajandil sai DuPontist keemiatööstus- ja investeerimisettevõte (eelmise sajandi esimesel poolel oli DuPont General Motorsi suurim aktsionär) ning sajandi keskel oli ettevõtte kasumimarginaal 20 protsenti. Tänaseks on see langenud neljale protsendile.

Millele siis tugineb Kullmani nii suur optimism lähituleviku suhtes?

DuPont määratleb ennast turule orienteeritud teaduskompaniina (market-driven science company). Novembrikuisest Kullmani ettekandest selgub, et toetutakse neljale megatrendile (termini võttis kasutusele USA tuleviku-uurija John Naisbitt).

Esimeseks on kasvav vajadus toidu järele. 1999. aastal võttis DuPont üle teraviljatootja Pioneer. Ajavahemikul 2007-2009 kasvas Pioneeri käive 22 ning maksueelne tegevuskasum 37 protsenti.

Teiseks ettevõttele soodsaks megatrendiks peab DuPont eemaldumist fossiilsetest kütustest. DuPont valmistab fotoelemente päikesepatareide jaoks ning ettevõttel on kaks biokütuste tehast. Kolmandaks megatrendiks peab kontsern inimeste, varade ning keskkonnakaitset. Selles suunas pakub DuPont väga erinevaid tooteid. Ning neljandaks megatrendiks on kasv arenevatel turgudel. DuPonti müük arenevatel turgudel on kaheksa miljardit dollarit (ettevõtte kogukäive oli eelmisel aastal 27,3 miljardit dollarit). Aastaks 2012 loodab kontsern kasvatada arenevate turgude osa 30 protsendilt 35-le.

Plaanid plaanideks, need tuleb ka ellu viia. Kullmani peetakse juhiks, kes teeb asjad ära. Ilmselt see nii ongi, sest oma esimest juhiaastat alustas ta 4500 töötaja koondamisega ning teistel palus võtta paar-kolm nädalat palgata puhkust. Aga samas ei kasuta ta erasõitudeks ettevõttele kuuluvat lennukit (selleks on tal täielik õigus), perega puhkusereisile lendas ta tavalise reisilennukiga. Samuti palus ta nõukogul alandada oma boonuspaketti 1,7 miljonilt dollarilt 1,5le. Küsimusele miks, vastas ta, et kui muutused on kohutavad, peab ta selles mingil määral ka ise osalema.

Täna enne USA turgude avamist esimese kvartali majandustulemused avaldavalt DuPontilt oodatakse kasumiks 1,06 dollarit aktsia kohta. StarMine ootab kasumiks 1,05 dollarit aktsia kohta ehk väikest negatiivset üllatust. Aga aktsia suhtes on analüütikud meelestatud positiivselt. Reutersi andmetel soovitab kuus analüütikut DuPonti aktsiat osta ning üheksa seda hoida. Müügisoovitusi aktsial pole.

Kommentaare ei ole: