teisipäev, 28. juuli 2009

Ees seisab madalate marginaalide ajastu

Peeter Koppel olevat eile Vikerraadios ennustanud, et nii Eestit kui ka teisi arenenud riike võib oodata ees pikk ja raske periood, kus kulutamisel tuleb keskenduda säästmisele.

Millegipärast on juhtunud nii, et reeglina minu vaated erinevad Peetri omast, kuid seekord on üks neid harvaesinevaid juhtumeid, mil ma temaga nõus olen.

PIMCO Bill Gross nimetas eelseivat perioodi "uueks normaalseks" olukorraks, kus kasv on väike, marginaalid madalamad, investeeringute tulud väiksemad, kui eelneval paaril dekaadil. Sellega tuleb arvestada ka investeerimisotsuseid tehes.

Ka mina olen rääkinud tuttavatele (kes viitsivad kuulda), et sellist kiiret majanduskasvu, nagu me eelmised pea kakskümmend aastat nautisime, me ilmselt lähima 10-5 aasta jooksul ei näe.

Arvan, et madala kasvuga perioodidel hakkavad terad sõkaldest selgemalt eralduma. Investeerimisotsuste tegemisel ei piisa enam ahvi meetodist, kus tõusva turu perioodil ei olnud suurt vahet, millise ettevõtte aktsiad osta või millise fondi osakuid soetada. Kõik läks ülesmäge ja fondide tootluste erinevused olid tingitud pigem juhusest kui fondijuhtide oskustest.

Ma usun küll, et lähiaastad toovad siin kaasa suuri muutusi. Nii mõndagi fondijuhti ootab ees tõhetk, kus saab selgeks, mida ta tegelikult väärt on.

Kommentaare ei ole: