reede, 31. juuli 2009

Viieprotsendilisest majanduskasvust on vähe

Minu eilsele kommentaarile Tallinna börsilanguse lõppemise kohta lisas omapoolse märkuse Rootsi päritolu investor Stefan Andersson, et tema ootab 2010. aasta majanduskasvuks 5 protsenti. Põhjenduseks toob ta finantskriisijärgse põrke.

Ma olen põhimõtteliselt Stefaniga nõus, et pärast sügavat langust võib mingi põrge tulla, aga ma ei usu, et see majanduskasv saab olema jätkusuutlik. Selleks, et järgmise kümne aasta keskmine majandukasv oleks keskmiselt 7 protsenti (nagu arvas üks teine kommentaator) peaks olema mingi katalüsaator. Praegu ma sellist katalüsaatorit ei näe (Euroopa Liidu miljarditest jääb väheks ja selle kasutamine on on ilmselt ebaefektiivne).

Muidugi võib juhtuda, et mingi ettevõte hakkab nagu Skype tähena särama ning seetõttu hakkab tulema uusi investeeringuid ehk teisisõnu leiame oma Nokia. Kuna Eesti majandus on väike ja keskkond endiselt atraktiivne, on see võimalus täiesti olemas, aga siiski vähetõenäoline.

Täna küsiti mult, kas usun V-kujuline majanduskasvu taastumisse. Eestis usun ma pigem L-kujulisse taastumisse ja see kestab ilmselt vähemalt 10-15 aastat. Majanduskasv saab olema alla viie protsendi, aga sellest on aktsiaturult korralikuks tõusuks ilmselt liiga vähe.

Kommentaare ei ole: