neljapäev, 22. juuli 2010

Apple tegi kolme kvartaliga aasta tulemuse

Nõukogude ajal elanud inimesed mäletavad kuulsat loosungit „Viisaastaku plaan nelja aastaga“. Tolleaegsed loosungid jäidki loosungiteks ning reaalsusega polnud neil mingit pistmist, aga Apple on täna just taolisi kangelastegusid korda saatmas.

Teisipäeva hilisõhtu finantsaasta kolmanda kvartali tulemused avaldanud Apple teatas kasumi 78protsendilisest kasvust 3,25 miljardi dollarini ehk 3,51 dollarini aktsia. Käive kasvas 61 protsenti 15,7 miljardi dollarini. Finantsaasta viimase kvartali (Apple’i finantsaasta lõpeb septembri viimasel laupäeval) käibeks prognoosib tehnoloogiagigant 18 miljardit dollarit. Analüütikud ennustasid käimasoleva kvartali käibeks 17 miljardit dollarit.

Selle finantsaasta kolme kvartali käive ja kasum on juba suuremad kui 2009. finantsaastal kokku. Apple’i üheksa kuu käive on 45 miljardit dollarit võrrelduna kogu 2009. aasta 42,9 miljardiga ning kasum 9,7 miljardit võrrelduna 8,2 miljardi dollariga 2009. aastal kokku. 2010. finantsaasta käive kokku tuleb seega ilmselt vähemalt 63 miljardit dollarit ja kasum vähemalt 12,8 miljardit dollarit ehk vastavalt 47 ja 55% enam kui 2009. finantsaastal.

Kui Apple’i puhul räägitakse peamiselt iPhone’ist ja iPadist, siis ei tohi ära unustada, et ettevõte toodab ka personaalarvuteid. Macide müügi maht oligi läinud kvartalis rekordilised 3,47 miljonit, ehk 33% mullusest rohkem. Mobiiltelefonide iPhone müük kasvas 61 protsenti 8,4 miljoni eksemplarini ning tahvelarvuteid iPad müüs Apple kvartaliga 3,27 miljonit genereerides koos lisaseadmetega 2,17 miljardit dollarit käivet.

Tahaks nüüd kuulda nende spetside arvamust, kes jaanuari lõpus esitletud tahvelarvutit maha tegid. Ma ei imesta, kui on tegemist edukaima uue toote debüüdiga tehnoloogiaajaloos. Muusikapleieril iPod kulus nii suure müüginumbri saavutamiseks mitu aastat, mobiiltelefonil iPhone kolm kvartalit.

Selle aasta 27. jaanuaril, kui Steve Jobs avalikkusele iPadi näitas, demonstreeris ta arvutit peamiselt meelelahutus- ja kultuuritarbimise vahendina. Juba siis rääkisid nii mõnedki analüütikud iPadi kasutusvõimalustest ettevõtluses. Apple’i tootmisjuht Tim Cook rääkis majandustulemusi kommenteerides, et USA 100st suuremast ettevõttest 50 testib iPadi kasutamisvõimalusi.

AppleInsider kirjutas kuu alguses, et USA lääneranniku suurim pank Wells Fargo muretses 15 iPadi ja demonstreeris neid investorite konverentsil. Samuti on teada, et Mercedes-Benz kasutab kõigis oma 350 USA poes iPade.

Sama toimub ka iPhone’idega. Kui Apple uue nutitelefoniga kolm aastat tagasi turule tuli, sai see esmalt teismeliste ning nn noorte täiskasvanute mängusjaks. Kui ettevõtete juhid ning professionaalid kasutasid endiselt kas Research in Motioni (RIM) või Nokia nutifone, siis nüüd läheb üha enam iPhone’e ka juhtide taskutesse. Cooki sõnul kasutab juba 80% USA 100 suuremast ettevõttest iPhone’i.

Nagu arvata võiski, algas pärast kvartalitulemuste avaldamist aktsia soovituste ja hinnasihtide tõstmise sadu. Täna hommikuse seisuga on seda teinud 9 analüütikut. J.P. Morgani analüütik Mark Moskowitz tõstis hinnasihi tervelt 400 dollarile.

2 kommentaari:

Mait ütles ...

Ma jälgin samuti huviga, mis Apples toimub. Kuigi olen ka andunud Maci arvuti kasutaja, ootan tegelikult huviga mil Apple maania mull veidi õhku välja laskma hakkab. Praegu kogub see tuure, aga mis siis saab, kui kasutajad harjuvad mäkiga ning nad ei ole nõus brändi eest enam nii kõvat hinda maksma? Ma tahaksin hirmsasti omale uut Maci laptopi, vana on juba 4 aastat ilusti teeninud, aga ainuke mure ongi see, et see maksab päris karmi hinda (selle raha eest saaks i7 protsessoriga PC laptope isegi kaks tükki).

Tõnis ütles ...

Eks see Macide kõrge hind ole üheks peamiseks põhjuseks, miks personaalarvutite turul on Apple endiselt marginaalne tegija (teises kvartalis turuosa 4,4%).
Tim Cook rääkis aga viimase kvartali tulemusi kommenteerides, et Macide müük välismaal kasvas väga jõudsalt ("absoluutselt tapvad numbrid"). Isegi Hispaanias olevat kasv olnud 59%, rääkimata Hiinast ja Hongkongist, kus kasv oli üle 100%.
Mul on tunne, et isegi kui majanduslanguse ajal ei ole paljude jaoks Maci hind nii suur, et seda ostmata jätta, siis uue tõusu ajal muutub hind üha väiksemaks takistuseks. Tean ka ise inimesi, kes on Macidesse nii armunud, et ostavad pärast esimest kogemust ainult seda, mis sest et on liiga kallis.