Maailma suurim kohvikukett Starbucks teatas eile toimunud aktsionäride üldkoosolekul, et hakkab nüüd 35 kuni 40 protsenti kasumist dividendideks maksma. Omanikutulu esimene väljamakse, 10 USA senti aktsia kohta, tehakse 23. aprillil ning dividendide saamiseks peavad investorid olema aktsionäride nimekirjas 7. aprillil.
Lisaks sellele kavatseb ettevõte tagasi osta kuni 15 miljonit oma aktsiat lisaks 6,3 miljonile, mis on üleval varasemast ajast.
Starbucksi bilansis on vaba raha 1,3 miljardit dollarit ning seda on tulemas veelgi. Selleks aastaks ennustab Starbucks vaba rahavoogude juurdekasvu miljardi dollari võrra. Tänane The Wall Street Journal kirjutab, et juhul kui Starbucki kasum kasvab sellises tempos, nagu analüütikud ennustavad, kerkib aktsia dividenditootlus praeguselt 1,6 protsendilt paari aastaga 2,5-le.
Üheksakümnendatel ja kahetuhandete aastate alguses kasvas Starbucks kohutava kiirusega ning sama tegi ka aktsia hind. 1992. aastal toimunud avaliku esmaemissiooni (IPO) ajal ettevõtte aktsiatesse paigutatud 13 dollarit oleks tänaseks kasvanud juba 820 dollarini. Aga kasv toimus liiga kiiresti. Aastatel 2000 kuni 2007 kasvas ettevõtte kohvikute arv plahvatuslikult üheksalt tuhandelt 15 tuhandele. Huumoriajaleht The Onion kirjutas 2002. aasta alguses, et “Starbucks avas uue kohvipoe juba olemasoleva kohvipoe tualetis”.
Liigkiire kasvu tõttu sattus kohvikukett olukorda, mida ma kolm aastat tagasi nimetasin keskeakriisiks. Tänase Starbucksi looja ning 2000. aastal juhi kohalt taganenud Howard Schultz saatis 2007. aasta veebruari keskel töötajatele kirja, mida hakati kutsuma sõbrapäevaläkituseks, kus ta tundis muret, et Starbucks oli kaotamas oma nägu.
Aasta hiljem, 2008. aasta jaanuaris asus ta ise aga taas juhitoolile. Peagi teatas ettevõte 600 kahjumliku kohviku sulgemisest, mis tõi endaga kaasa 12 tuhande töötaja koondamise. Kiiresti hakati ümber vaatama pakutavat menüüd, loodi uusi kohviliike ja palju muud. Tänaseks on see kuhjaga ära tasunud. Aktsia hind on aastaga kerkinud 126 protsenti.
Eile aktsionäride üldkoosolekul lausus Schultz, et edaspidine kasv saab olema „distsiplineeritud, strateegiline kasv“. Agressiivsemalt hakatakse kasvatama brändi Seattle’s Best Coffee, mille ettevõte omandas 2003. aastal. Stabucksi kaubamärgiga kohvikuid kavatsetakse sel aastal rajada USAsse 100 ning välismaale 200. Täna on ettevõttel kokku 16 700 kohvikut ja kohvibaari, neist 11200 USAs.
Ehkki Starbucks on maailma suurim kohvikukett, on ettevõtte turuosa USAs vaid neli ning maailmas üks protsent.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar